دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 تير 1397 - 09:13

سفر پمپئو به کره شمالی و چشم انداز مذاکرات واشنگتن- پیونگ یانگ

«مایک پمپئو» در سومین سفر خود به کره شمالی دوباره بر طبل یک جانبه گرایی این کشور کوبید و درخواست‌های نامعقولی از پیونگ یانگ داشت، موضوعی که موجب ایراد انتقادات شدیدی از ناحیه کره شمالی به آمریکا در خصوص مواضع غیرواقع گرایانه مقامات آمریکا شد.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 1106

پایگاه رهنما :

«مایک پمپئو» در سومین سفر خود به کره شمالی دوباره بر طبل یک جانبه گرایی این کشور کوبید و درخواست‌های نامعقولی از پیونگ یانگ داشت، موضوعی که موجب ایراد انتقادات شدیدی از ناحیه کره شمالی به آمریکا در خصوص مواضع غیرواقع گرایانه مقامات آمریکا شد. در خصوص اینکه چرا پمپئو به کره شمالی سفر کرده است بایستی به نشست اخیر بین رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی اشاره کرد که در نهایت به بیانیه سنگاپور رسید، بیانیه‌ای که به صورت کلی مطرح شد و این سفر‌ها برای جزئی کردن آن صورت گرفته است.
چرا پمپئو به کره سفر کرد؟
سفر اخیر پمپئو به کره شمالی که سومین سفر از نوع خود بوده است، با اظهار امیدواری آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه بتواند راه حلی برای اختلافات بین دو طرف مطرح کند، شروع شد. پمپئو در توقف کوتاهی در مسیر سفر به کره شمالی در پایگاه هوایی یوکوتا ژاپن اظهار امیدواری کرده بود که در این سفر به خواسته‌های خود برسد و نقش خود در بهبود صلح شبه جزیره را ایفا کند.
سفر‌های پمپئو در حالی «حائز اهمیت راهبردی» عنوان شده است و توانسته زمینه گفت و گوی بین ترامپ و کیم جونگ اون را فراهم کند که در طی این سه سفر مواضع بسیار متفاوتی از ناحیه رهبران ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است. یکی از عوامل مهمی که کره شمالی در مذاکرات اخیر خود با آمریکا با دلسردی بیشتری رفتار می‌کند، نگاه تمامیت خواهانه و یکجانبه گرایانه آمریکایی‌ها مبنی بر انهدام و برچیده شدن تمام تسلیحات هسته‌ای و اتمی کره شمالی بوده است. موضوعی که کره شمالی آن را مشروط به خلع سلاح دو کره و از بین رفتن نگاه هسته‌ای در شبه جزیره کرده است. مقوله‌ای که آمریکایی‌ها با آن مخالفت ورزیده اند. در عین حال، اهداف وزیر خارجه آمریکا از این سفر را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:
۱. ارائه فهرست زمان بندی شده برای برچیدن تاسیسات هسته ای؛ سومین سفر این مقام ارشد آمریکایی به پیونگ یانگ در سه ماه گذشته در حالی رقم می‌خورد که آمریکایی‌ها فهرست زمان بندی شده‌ای را به کره شمالی ارائه داده اند مبنی بر اینکه حد فاصل بین زمان کنونی با از بین رفتن تاسیسات هسته‌ای کره شمالی بایستی مشخص شود.
۲. مشخص شدن جزئیات توافق ترامپ – اون؛ یکی دیگر از اهدافی که در سفر پمپئو مشخص است. «شفافیت مطالبات دو طرف از یکدیگر» بوده است. بعد از دیدار حساس دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ برابر با ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ بسیاری از کارشناسان در خصوص مبهم بودن توافقات بین ترامپ و اون سخن گفتند. در حالی آمریکایی‌ها بر اجرای بیانیه سنگاپور تاکید دارند که این بیانیه هنوز مبهم است، ولی ترامپ شدیدا تمایل دارد موضوع شبه جزیره هر چه زودتر به پایان برسد تا او بتواند نگاه خود را معطوف به سایر مناطق از جمله خاورمیانه کند.
۳. ارائه بسته تضمینی آمریکا در ابهام؛ یکی از ابهامات آمریکا در خصوص تعامل با کره شمالی ارائه تضمین‌های مبهم و نامشخصی است که آمریکایی‌ها به کره شمالی داده اند، خصوصا تضمین‌های امنیتی که آمریکایی‌ها به کره شمالی داده اند. در بیانیه سنگاپور ترامپ قول داده بود که امنیت کره شمالی را تضمین کند و در قبال این تعهد نیز کیم بار دیگر تعهد خود برای غیر هسته‌ای شدن را اعلام کرده بود. اما در عمل آمریکایی‌ها نه تنها به سمت این هدف حرکت نکردند، بلکه در اقدامی تحریک آمیز، وزیر دفاع آمریکا در سفر جدید خود به کره جنوبی و ژاپن اعلام کرد واشنگتن تمام امکانات و سربازان خود را در ژاپن و کره جنوبی حفظ خواهد کرد، اقدامی که سبب عصبانیت مقامات کره شمالی نسبت به آمریکایی‌ها شده است. حال باید دید حضور پمپئو برای ارائه این بسته عملیاتی تضمینی به کره شمالی است یا هنوز هم آمریکایی‌ها در حال «نمایش مذاکره با کره شمالی» هستند. در مقابل کره شمالی که همزمان مذاکرات صلح را با کره جنوبی به پیش می‌برد اقدامات زیادی تاکنون در این زمینه انجام داده است که نابود کردن سایت «پیونگه ری» محل آزمایش‌های هسته‌ای این کشور و همچنین «تحویل بقایای اجساد سربازان آمریکایی در جنگ کره» از جمله این موارد است. در عوض آمریکا هم اگرچه به ظاهر از «تعویق رزمایش‌های نظامی مشترک با کره جنوبی» در همین راستا خبر داده است، اما در باقی مراحل گام دیگری از ناحیه آمریکا صورت نگرفته است.
۴. نظارت بر فرآیند خلع سلاح کره شمالی؛ «پیشرفت‌های سازنده برای تعیین جدول زمانی خلع سلاح اتمی کره شمالی» از اهداف دیگری است که آمریکایی‌ها از چرایی سفر پمپئو به پیونگ یانگ یاد کرده اند. اینکه پمپئو بعد از این سفر گفته است «مسائل پیچیده‌ای وجود دارد، ولی تقریبا روی تمامی موارد کلیدی به توافق رسیدیم و مواردی هم هستند که باید کار بیشتری روی آن‌ها صورت بگیرد.»، مشخص نیست که آیا به معنی پذیرش خلع سلاح کامل از سوی کره شمالی است یا نشان دهنده موفقیت جدول زمانی آمریکایی ها. اینکه وزارت خارجه کره شمالی با «تاسف بار» توصیف کردن این دور از مذاکرات، آمریکا را به طرح درخواست‌های یکجانبه متهم کرد، نشان از عدم موفقیت مذاکرات واشنگتن- پیونگ یانگ دارد. این موضوع را پیونگ یانگ در بیانیه‌ای اعلام کردو از مطالبات یکجانبه واشنگتن در این مذاکرات ابراز ناخرسندی و تاسف کرده است؛ لذا به نظر می‌رسد دیدگاه کره شمالی نسبت به این سفر دیدگاه مثبتی نبوده است. همین موضوع نشان می‌دهد که یکی از اهداف مهم پمپئو از سفر به کره شمالی «نظارت بر فرآیند خلع سلاح کره شمالی» بوده است که این موضوع منجر به عصبانیت مقامات کره‌ای شده است. از این رو، بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند آینده مذاکرات واشنگتن – پیونگ یانگ، آینده روشنی نیست و چشم انداز روشنی را برای آن نمی‌توان پیش بینی کرد.

ارسال نظرات